en-USel-GRru-RU
Language

Χρονολόγια

Ανακαλύψτε τις ζωές και τα έργα των μεγάλων καλλιτεχνών που σχετίζονται με την Ιερά Μητρόπολη Σύρου μέσα από τα διαδραστικά χρονολόγια μας. Η εφαρμογή μας σας επιτρέπει να εξερευνήσετε τις βιογραφίες και τα έργα τους με έναν δυναμικό και καθηλωτικό τρόπο, φέρνοντάς σας πιο κοντά στις προσωπικότητες που άφησαν το στίγμα τους στην τέχνη και τον πολιτισμό. Τα χρονολόγια αυτά ζωντανεύουν με εικόνες και περιγραφές δίνοντάς σας μια ολοκληρωμένη εικόνα του βίου και των επιτευγμάτων τους.

Δομήνικος Θεοτοκόπουλος - ElGreco - Ζωγράφος Δομήνικος Θεοτοκόπουλος - ElGreco - Ζωγράφος

Δομήνικος Θεοτοκόπουλος - ElGreco - Ζωγράφος

Ο Δομήνικος Θεοτοκόπουλος, γνωστός επίσης με τo ισπανικό προσωνύμιο El Greco, που σημαίνει Ο Έλληνας, ήταν Κρητικός ζωγράφος, γλύπτης και αρχιτέκτονας της ισπανικής Αναγέννησης. Έζησε το μεγαλύτερο μέρος της ζωής του μακριά από την Ελλάδα, δημιουργώντας τα περισσότερα έργα του στην Ιταλία και στην Ισπανία. Εκπαιδεύτηκε αρχικά ως αγιογράφος στο Ηράκλειο, που αποτελούσε τότε τμήμα της ενετικής επικράτειας, και αργότερα ταξίδεψε στη Βενετία. Στην Ιταλία επηρεάστηκε από τους μεγαλύτερους δασκάλους της ιταλικής τέχνης, όπως τον Τιντορέττο και τον Τιτσιάνο, του οποίου υπήρξε μαθητής, υιοθετώντας στοιχεία από τον μανιερισμό. Υφολογικά, η τεχνοτροπία του Ελ Γκρέκο θεωρείται έκφραση της Βενετικής Σχολής και του μανιερισμού όπως αυτός διαμορφώθηκε στο δεύτερο μισό του 16ου αιώνα. Παράλληλα χαρακτηρίζεται από προσωπικά στοιχεία, προϊόντα της τάσης του για πρωτοτυπία. Η μπαρόκ τεχνοτροπία που εκτόπισε τον μανιερισμό, αλλά και τα αμέσως μεταγενέστερα καλλιτεχνικά ρεύματα που δεν αντιμετώπισαν ευμενώς το ύφος του και είχαν ως αποτέλεσμα να αγνοηθεί το έργο του Γκρέκο τους επόμενους αιώνες. Στη διάρκεια του 20ού αιώνα, αναγνωρίστηκε ως πρόδρομος της μοντέρνας τέχνης που αξιοποίησε στοιχεία της Ανατολικής και Δυτικής παράδοσης, και το έργο του επανεκτιμήθηκε, διατηρώντας μέχρι σήμερα δεσπόζουσα θέση ανάμεσα στους μείζονες ζωγράφους όλων των εποχών

Γιαννούλης Χαλεπάς - Γλύπτης Γιαννούλης Χαλεπάς - Γλύπτης

Γιαννούλης Χαλεπάς - Γλύπτης

Ο Πύργος της Τήνου θεωρείται το κέντρο της νεοελληνικής γλυπτικής. Περπατώντας στα γραφικά καλντερίμια του, συναντάει κανείς σε κάθε σημείο τα σημάδια της τέχνης και της καλλιτεχνικής δημιουργίας ή έκφρασης. Γύρω κυριαρχούν τα βασικά υλικά, η πέτρα, το ξύλο, το μάρμαρο και ο πηλός. Ο ωραιότερος αυτός οικισμός της Τήνου, γέννησε τον Γιαννούλη Χαλεπά, τον κατά γενική ομολογία ιδιοφυή καλλιτέχνη, ο οποίος, παρά τις δυσκολίες που αντιμετώπισε στο διάβα της ζωής του, κατάφερε να δώσει μοναδική μορφή στο λευκό μάρμαρο. «Ο Χαλεπάς είναι ο Νεοέλληνας καλλιτέχνης που, μ’ όποιο κι’ όνομα να τον καλέσουμε, θε ναταν κατώτερο απ’ τη μεγαλωσύνη του…» ανέφερε ο Δημήτρης Πικιώνης για τον Τήνιο καλλιτέχνη. Ο Γιαννούλης Χαλεπάς, δημιουργός της εμβληματικής Κοιμωμένης, σφράγισε με τη δημιουργία του την ελληνική γλυπτική του 19ου και του 20ού αιώνα. Ο πλέον ονομαστός γλύπτης της νεοελληνικής τέχνης αποτελεί παράλληλα ένα πρόσωπο «μυθικό», με τραγική μοίρα, καθώς βίωσε το χτύπημα της ψυχικής νόσου και τον εγκλεισμό, για να επιστρέψει δημιουργικά στην τέχνη του έπειτα από χρόνια.

Ευάγγελος Μαυρικάκης - Αγιογράφος Ευάγγελος Μαυρικάκης - Αγιογράφος

Ευάγγελος Μαυρικάκης - Αγιογράφος

Συριανός ζωγράφος, αγιογράφος, συντηρητής παλιών επίπλων αλλά και σεβάσμιο μέλος της Συριανής κοινωνίας. Παραμένει ως σήμερα ένας άγνωστος αλλά πολύ σημαντικός λαϊκός αγιογράφος και ζωγράφος που τα έργα του σήμερα (αν και εντελώς ξεχασμένα και χαμένα) θεωρούνται μεγάλης και σπουδαίας καλλιτεχνικής αξίας και κοσμούν συλλογές αλλά και εκκλησίες. Υπάρχουν ακόμα πολλά έργα του ξεχασμένα σε αποθήκες περιμένοντας την αξιολόγηση και αναγνώριση τους. Πολλά δε από αυτά τα έργα του παραμένουν εντελώς άγνωστα ή ακόμα και ανυπόγραφα και βρίσκονται διάσπαρτα σε όλη την Ελλάδα. Σήμερα είναι πολύ δύσκολο να εντοπιστούν και μόνο ένα ιδιαίτερα έμπειρο και εξειδικευμένο «μάτι» ειδικού που θα έχει μελετήσει και ασχοληθεί με την τεχνοτροπία του Συριανού αγιογράφου, Στα χρόνια που ζούσε και δραστηριοποιούταν στην Σύρο ήταν ένας από τους διασημότερους Συριανούς με μεγάλη κοινωνική και καλλιτεχνική δράση και μέλος της αξιοσέβαστης κοινωνίας (αν και ιδιαιτέρα χαμηλών τόνων και αυτός ακριβώς είναι ο λόγος που δεν αναγνωρίστηκε πότε από το ευρύ καλλιτεχνικό status) της Σύρου.

Νικηφόρος Λύτρας – Ζωγράφος Νικηφόρος Λύτρας – Ζωγράφος

Νικηφόρος Λύτρας – Ζωγράφος

Ο Νικηφόρος Λύτρας είναι ο πατέρας της νεοελληνικής ζωγραφικής. Γεννήθηκε στον Πύργο της Τήνου, το χωριό που προσέφερε μεγάλες και πρωτοποριακές προσωπικότητες στην Τέχνη της μετεπαναστατικής Ελλάδος, που σηματοδότησαν τον νεοελληνικό πολιτισμό. Θεωρείται, μαζί με τον Ν. Γύζη, από τους σημαντικότερους εκπροσώπους της ώριμης γενιάς της σχολής του Μονάχου και πρωτοπόρος στη διαμόρφωση της διδασκαλίας των Καλών Τεχνών στην Ελλάδα. Μέσα από την πλούσια εικονογραφία του καταφέρνει να αποτυπώσει με αυθεντικό τρόπο την τότε ελληνική πραγματικότητα. Διάσημα έργα του όπως το «Φίλημα», τα «Κάλαντα», «Η επιστροφή από το πανηγύρι της Πεντέλης» αποπνέουν την αίσθηση της εποχής. Στις προσωπογραφίες του επίσης ο Ν. Λύτρας επιχειρεί την απόδοση της ψυχολογικής κατάστασης των εικονιζόμενων ξεπερνώντας την απλή νατουραλιστική εικόνα, πράγμα που ήταν νεωτερικό για την εποχή του. Οι πίνακές του αφηγούνται με ποιητικό τρόπο επεισόδια από την ζωή στα χρόνια που έζησε ο καλλιτέχνης. Ως καλλιτέχνης και ως δάσκαλος, ο Λύτρας σημάδεψε την πορεία της νεοελληνικής ζωγραφικής. Όπως έλεγε χαρακτηριστικά «Η αγάπη προς το ωραίον είναι η γέφυρα μεταξύ Θεού και ανθρώπου»

Σκορδίλης Εμμανουήλ - Ζωγράφος - Αγιογράφος Σκορδίλης Εμμανουήλ - Ζωγράφος - Αγιογράφος

Σκορδίλης Εμμανουήλ - Ζωγράφος - Αγιογράφος

Από τους σημαντικότερους ζωγράφους των Κυκλάδων του 17ου αιώνα, με μεγάλο αριθμό έργων. Καταγόταν από την Κρήτη και υποθέτουμε βάσιμα ότι εκεί ζούσε έως τήν ώριμη ηλικία του, γιατί μία εικόνα στη μονή Χρυσοπηγής Χανίων με την υπογραφή «χείρ και έξοδος Εμμανουήλ ιερέως Σκορδυλήου», υποδηλώνει, εκτός από κάποια προσωπική σχέση με τη μονή, καί ότι από εκεί θα έφυγε ο ζωγράφος μετά την άλωση των Χανίων από τους Τούρκους (1645). Η παλαιότερη γνωστή χρονολογημένη εικόνα του στις Κυκλάδες είναι του έτους 1647. Πρέπει να είχε εγκατασταθεί στη Μήλο, όπου υπογράφει: Μνήσθητι Κύριε ως αγαθός των δούλων σου Μανουήλ ιερέως Σκορδίλη και Γιακουμετου Μοδινού των επιτρόπων στην εικόνα της Δυνάμεως του Υψίστου. Από τα πλέον διάσημα έργα του είναι η θαυματουργή εικόνα της Παναγίας Κανάλας στην Κύθνο, εξαιρετικό έργο της Κρητικής σχολής. Την Παναγιά την Κανάλα την αναφέρει και ο Νίκος Γκάτσος στο περίφημο Κυκλαδίτικο που έχει μελοποιήσει ο Μάνος Χατζιδάκις.

image
Terms Of UsePrivacy StatementCopyright 2024 by Ψηφιακό Μουσείο Ιεράς Μητρόπολης Σύρου
Back To Top